Wedstrijdtafel - FIRST® LEGO® League

HET BOUWEN VAN EEN TAFEL

De robotwedstrijd vindt plaats op een speciaal ontworpen tafel. Als jullie zo’n tafel nog niet hebben, zullen jullie er dus één moeten bouwen. De beschrijving die jullie hieronder vinden is simpel – en houd rekening met veiligheid, gewicht, hoogte en kosten – maar zolang het oppervlak maar glad is en de randen de juiste maat hebben, kunnen jullie zelf bepalen hoe jullie de ondergrond bouwen. Het is niet moeilijk een tafel te bouwen, maar het vereist wel wat handigheid.
Dummy muur

Tijdens een (regio)finale worden twee tafels tegen elkaar opgesteld, maar jullie komen maar aan één kant in actie en hoeven maar één tafel te bouwen om op te oefenen. We noemen jullie oefentafel een halve tafel. Meestal heeft de robotgame een “gedeelde” missie, dat gedeeltelijk op jullie tafel leunt en gedeeltelijk op die van de tegenstanders. Dus, naast dat jullie een halve tafel bouwen, moeten jullie ook een klein stukje van de andere tafel bouwen, waar dat model op kan leunen. Dat noemen we het “dummygedeelte”.

Hieronder staan de instructies voor het bouwen van een “halve tafel” en het dummygedeelte:

Materialen
Materiaal Hoeveelheid
Challengeset (missiemodellen van LEGO, mat, Dual Lock) 1
Geschuurd multiplex of triplex (of een ander board met een glad oppervlak) 2438mm x 1219mm x 10mm (of dikker) 1
Houten plank 2438mm x 38mm x 64mm 6
Matte zwarte verf ½ l
Kruiskopschroeven, 6mm x 64mm ¼ kg
Schragen, ongeveer 610 mm hoog en 914mm breed 2
Onderdelen
Onderdeel Gemaakt van
Afmetingen Verf Hoeveelheid
Tafeloppervlak (A) Multiplex of triplex 2438mm x 1219mm Nee 1
Lange zijmuur (B) Balk 2438mm Ja 3
Korte zijmuur (C) Balk 1143mm Ja 2
Versteviging (D) Balk 1219mm Nee 4
Schragen Kopen 610mm x 914mm Nee 2

Als het tafelblad (A) dik genoeg is om niet door te zakken, zou je de verstevigingen (D) weg kunnen laten.

MONTAGE

Stap 1.

Bepaal welke kant van het triplex of multiplex tafeloppervlak (A) de minst vlakke is en gebruik deze als de onderkant. Klem de versteviging (D) vast aan de onderkant (ongeveer iedere 45 cm) en schroef deze vervolgens vast. Controleer of de schroeven volledig zijn aangedraaid en niet uitsteken. Schuur eventuele splinters weg.

Stap 2.

Schroef de muren (B, C) vast op de bovenkant van het tafelblad (A), rond de boven omtrek van het tafelblad. 

  • De muur-tot-muurafmetingen moeten 2362 ± 3 mm / 1143 ± 3 mm zijn.
  • De hoogte van B en C moet tussen de 64mm en 90mm zijn.
  • Alle randen van alle tafels op een toernooi moeten van gelijke hoogte zijn. Tafelhoogtes op een toernooi kunnen wel anders zijn dan die van jullie oefentafel.

Stap 3.

Plaats met de hulp van een andere persoon deze tafel op de schragen (of kratten, of iets anders dat kort en stevig is).

bouwtekening_1HET PLAATSEN VAN DE WEDSTRIJDMAT

Stap 1.

Stofzuig het tafelblad. Zelfs het kleinste vuiltje onder de mat kan problemen voor de robot veroorzaken. Wrijf na het stofzuigen met je hand voorzichtig over het oppervlak en schuur of vijl alle uitstekende oneffenheden die je tegenkomt weg. Daarna nog een keer stofzuigen.

Stap 2.

Rol de mat uit op het schone oppervlak (rol de mat nooit uit op een gebied waar het losse vuiltjes op kan pikken), zodat de afbeelding naar boven wijst en de noordzijde naar de noordelijke/dubbele wand van de tafel wijst (let op de locatie van de dubbele muur op alle tafelafbeeldingen hieronder). LET OP: voorkom dat er een vouw in de mat komt: buig deze nooit tegelijkertijd in twee verschillende richtingen. 

Stap 3.

De mat is kleiner dan het speeloppervlak, dit is zo ontworpen. Schuif de mat zo dat er geen ruimte is tussen de zuidzijde van de mat en de zuidelijke muur. Leg de mat in oost-westelijke richting in het midden (let goed op de gelijke ruimte aan de linker- en rechterkant).

Stap 4.

Met hulp van anderen trek je aan beide uiteinden van de mat en wrijf je vanuit het midden alle golven weg. Controleer hierna nog een keer de vereisten van stap 3. Naar verwachting zullen er enige golven blijven, maar die zouden geleidelijk aan minder moeten worden. Er zijn teams die een föhn gebruiken om de golven er sneller uit te krijgen.

Stap 5.

OPTIONEEL – Om de mat op zijn plek te houden, kun je een smal stuk zwarte tape aan de oost- en westkant gebruiken. Waar de tape aan de mat vastzit, mag de tape alleen over de zwarte rand van de mat geplakt worden. Waar de tape aan de tafel vastzit, mag de tape alleen met tafelblad contact maken, niet met de muren. 

Stap 6.

Voor een wedstrijdopstelling is het dummygedeelte niet nodig. Plaats twee tafels met de noordkanten tegen elkaar. De totale dikte van de twee muren tussen de tafels moet minimaal 76 mm en mag maximaal 100 mm zijn.

Halve oefentafel hele wedstrijdtafel

 

bouwtekening_2

 

Wist je dat je zelf een vulkaanuitbarsting kunt maken?