Skip to main content

Leerlingen van vmbo-vso-school Leijpark zijn winnaars in samenwerking

Met de landelijke finale nog vers in ons geheugen, willen we terugblikken op een fantastisch MASTERPIECE-seizoen. Zo mogen niet alleen de winnende teams van de finale zich winnaars noemen, maar ook alle teams die deel hebben genomen aan de regiofinales. Winnaars zijn ook de leerlingen van Onderwijscentrum Leijpark in Tilburg. Bij de regiofinale Midden-Brabant van FIRST® LEGO® League Challenge gingen ze trots naar huis met de tweede prijs in de categorie Core Values, voor de samenwerking binnen het team. Is dat bijzonder? Zeker wel! Het Leijpark is namelijk de eerste school voor speciaal onderwijs in de regio die de weg naar dit internationale onderwijsprogramma heeft gevonden.

Bij het Ontdekstation Tilburg hoorde Kelly Janssen, docent bij Onderwijscentrum Leijpark, voor het eerst over FIRST LEGO League Challenge. Enthousiast geworden besloot het Leijpark zich in te schrijven. Spannend was het wel. Leerlingen met een verstandelijke beperking, een fysieke handicap, of in het autismespectrum, vragen meer aandacht, begeleiding en sturing van docenten. ‘Onze leerlingen zitten op theoretisch-, kader- of basisniveau en kunnen, als dat nodig is, een jaar langer over het onderwijsprogramma doen dan in het regulier onderwijs. Dat betekent dat je ze niet zomaar even aan het werk kunt zetten van “Hier heb je een robot en kijk maar wat je ermee kunt.”, legt teamcoach Kelly Janssen uit. ‘Het is bij deze jongeren extra belangrijk dat de instructies heel duidelijk zijn.’

‘Je kunt onze leerlingen niet zomaar even aan het werk zetten van: hier heb je een robot en kijk maar wat je ermee kunt’.

De weg naar de regiofinale
‘Het lesprogramma is gelukkig zo opgezet dat je vanaf het begin al helemaal meegenomen wordt’, vertelt Kelly. ‘Wat kan zo’n robot allemaal en hoe werkt dat met die hub, het kastje waarin je alles programmeert. Zo worden de leerlingen stapje voor stapje meegenomen en kunnen ze aan de slag met het bouwen van missies. Vooral de leerlingen met autisme konden zich daar helemaal op storten’. 

Even leek het dat de missies niet lukten. ‘Het is heel belangrijk dat de robot exact op het juiste vertrekpunt op de mat staat. Staat hij een centimeter te veel naar rechts dan gaat het mis, ook al was hij goed geprogrammeerd. Bijvoorbeeld een klepje open maken, of iets neerleggen. Dat hadden de leerlingen niet direct in de gaten, waardoor ze een beetje gefrustreerd raakten. Op een gegeven moment heb ik zelf een paar dingen geprogrammeerd zodat het beter werkte. Je moet ze natuurlijk wel enthousiast houden.‘

‘Ik heb geleerd hoe je kan programmeren en samenwerken’, Halil Uslu

De leerlingen hadden zich zelf opgegeven voor het programma. ‘Onze kinderen hebben niet altijd een invulling voor de zaterdagen. Dan is het fijn om ook een keer op zaterdag iets leuks te doen, in plaats van alleen maar thuis zitten en gamen’, vertelt Kelly. De eerste ronde van de finaledag was het team nog niet helemaal op stoom: ‘We merkten dat ze best onder de indruk waren en dat ze wat duidelijkheid misten. Ze gingen van alles door elkaar doen, pakten niet hun eigen rol. Op dat moment moet je echt even de regie nemen: “Oké, dit is jouw taak en je niet bemoeien met je teamgenoten”. Daarna ging het ook meteen veel beter.’ 

Focus op de eigen opdracht dus, maar samenwerken was ook heel belangrijk, met name in het creatieproces, beaamt Kelly: ‘Ze hebben het echt samen gedaan en van elkaar geleerd. Bij de opdrachten moet je als team oplossingen vinden. Zo hebben ze zelf bedacht om een grijper te maken voor een missie. Daar zijn ze ook het meest trots op, dat ze zo goed hebben samengewerkt. Het is mooi dat ze juist daarvoor beloond zijn.’

‘Samen bouwen vond ik het leukste. Ik wil later ook iets met mijn handen gaan doen’, Feline Ledeuil vmbo 2B

Competitie
FIRST LEGO League Challenge is  een wedstrijd, dat kan voor sommige kinderen lastig zijn. Maar Kelly Janssen zag dat haar team daar goed mee omging:  ‘Het niveauverschil was best groot. Als er dan een groep binnen komt lopen die trots meldt dat ze al 270 punten hebben, dan voel je wel dat dat spanning geeft. Zij kunnen zich daar niet mee meten, hoewel wij zeker niet eens de makkelijkste missies hadden gekozen, hoor. Dat is het mooie van deze challenge, dat ze naar meer kijken dan alleen de scores. Zo kan je toch een mooie prijs winnen, in ons geval voor samenwerking. En die hebben ze ook echt, objectief gezien, verdiend.’

‘Het is heel leuk, ik zou je adviseren om mee te doen’, Halil

Podium
Het team van Leijpark kijkt terug op een leerzaam programma en een intensieve, maar geslaagde regiofinale-dag. Al liep niet alles direct op rolletjes, merkte Kelly: ‘In onze oefenruimte bleek de missiemat op de grond te liggen. Halil, die in een rolstoel zit, kan daar niet bij.’ Al snel waren tafels van de gang gehaald, waardoor ze alsnog aan de slag konden. De organisatie zal hier komend jaar extra aandacht aan geven. Want FIRST LEGO League is speciaal… voor álle kinderen.

Tip van Kelly Janssen aan scholen voor speciaal onderwijs
‘Schrijf je in en laat het gewoon over je heen komen. Stel in het begin ook niet te veel eisen aan de kinderen. Het is proberen en ontdekken. En ga al eens een keer kijken bij een regiofinale. Dan heb je er een beeld bij en weet je al een beetje waar jij begeleiding op kunt geven.’